Moikka!
Ylimääräisessä kiltakokouksessa 8.10. käsiteltiin hallituksen esittämä sääntömuutosesitys. Sääntömuutosesityksessä esitettiin muutoksia kolmeen sääntökohtaan:
- Hallituksen enimmäiskoon kasvattaminen
- Teknillisen psykologian koulutusohjelman mainitseminen säännöissä
- Muutos muotoiluun varatoiminnantarkastajien valinnasta
Ylimääräisessä kiltakokouksessa näiden sääntömuutosten käsittelylle oli varattu hyvin aikaa, ja niistä myös heräsi oikein hyvää ja hedelmällistä keskustelua. Ylimääräinen kokous päätyi lopulta äänestämään kaikkien sääntömuutosten puolesta yksimielisesti.
Sääntömuutoksista äänestetään uudestaan vielä vaalikokouksen alkajaisiksi, ja niiden tulee saada vähintään 3/4 ääntenenemmistö muutosten hyväksymiseksi. Huomaathan, että vaalikokouksessa on paljon muutakin asiaa, ja keskustelu sääntömuutoksista tulee olemaan selvästi ylimääräistä kokousta tiiviimpi. Muutoksia sääntömuutosesitykseen ei enää tehdä, sillä tämä on toinen käsittely muutosesitykselle. Ylimääräisessä kokouksessa ensimmäisen kerran hyväksytyt sääntömuutokset tarkkoine muotoiluineen löytyvät alempaa. Lisäksi alempaa löytyy perustelut sääntömuutoksille.
Tutustu ihmeessä etukäteen sääntömuutosesityksiin ennen vaalikokousta, jos et vielä ole ehtinyt niin tehdä! Mikäli aiheesta herää kysyttävää, niin osallistu keskusteluun foorumilla laita viestiä allekirjoittaneelle (tg: markuslaine)!
1. Hallituksen enimmäiskoon kasvattaminen
Sääntöpykälän uusi muotoilu (muutos boldattuna):
21§ Hallitus
Killan asioita hoitaa kalenterivuodeksi kerrallaan valittu hallitus.
Hallitukseen on kuuluttava puheenjohtaja ja rahastonhoitaja sekä viidestä kymmeneen (5-10) muuta jäsentä.
Vain killan varsinaiset jäsenet ovat vaalikelpoisia killan hallituksen puheenjohtajaksi.
Perustelut
Perustelut esityksen puolesta:
- Kasvanut työtaakka. Athenen sisäänotto on kasvanut merkittävästi: nykyään phukseja on vuosittain 80–90, mikä on johtanut phuksikapteenin työmäärän kasvamiseen. Esimerkiksi kipparinvartteihin käytetty aika on kasvanut huomattavasti, eikä tätä työmäärää voida tehokkaasti jakaa muille. Toisen phuksikapteenin lisääminen mahdollistaisi työtaakan jakamisen sekä phuksien paremman kohtaamisen.
- Uusien ideoiden toteuttaminen ja toiminnan kehittäminen. Suuri työmäärä vaikeuttaa phuksikapteenin omien ideoiden toteuttamista ja phuksitoiminnan kehittämistä haluamallaan tavalla. Juoksevien asioiden hoitaminen vie entistä enemmän resursseja – kaksi kapteenia voisi jakaa työtaakkaa joustavammin, ja resursseja olisi enemmän uusien ideoiden pohtimiselle ja toteuttamiselle. Tämä mahdollistaisi paremmin phuksitoiminnan kehittämisen ja lisäisi phuksitoiminnan monimuotoisuutta.
- Henkinen tuki. Toinen kapteeni toisi paitsi jaetun työmäärän myös henkisen tuen, mikä vähentäisi ylikuormittumisen riskiä jo valmiiksi vaativassa roolissa. Henkisen tuen merkitys korostuu phuksikapteenin tehtävässä, kun rooli on näkyvä ja sitä kohtaan on usein korkeat odotukset – parin kanssa ajatusten pallottelu sekä henkisen taakan kantaminen helpottuisi.
- Roolin mielekkyys. Tiedossa ei ole, että Athenen phuksien määrä olisi muuttumassa tulevaisuudessa, vaan se näyttää vakiintuvan 80-90 phuksin paikkaille, ja phuksikapteenin resurssit ovat olleet viime vuosina tiukilla. Sen sijaan, että "pärjätään" nykyisessä tilanteessa vuodesta toiseen, voitaisiin asiaan vaikuttaa konkreettisesti ja pitkävaikutteisesti toisen phuksikapteenin lisäämisellä. Tämä myös kasvattaisi roolin mielekkyyttä ja parantaisi roolissa toimivien jaksamista. Vaikka kippariksi valittavalta odotetaankin paljon, ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista, että roolissa toimiminen ja siinä onnistuminen tapahtuu esimerkiksi vapaa-ajan tai hyvinvoinnin kustannuksella.
- Positiiviset kokemukset muilta killoilta. Kahden phuksikapteenin malli on nykyisin käytössä kaikilla muilla killoilla paitsi Prodekolla (noin 60 phuksia) ja Data Guildilla (noin 30 phuksia), joilla molemmilla on meitä pienempi sisäänotto ja vain yksi koulutusohjelma. Vaikka kahteen phuksikapteeniin liittyy myös omat haasteensa, on se kuitenkin koettu muissa killoissa pääosin positiiviseksi muutokseksi jo pelkästään roolin yleisen työtaakan sekä vaativuuden takia.
- Hallituksen koko ja kasvava kilta. Athenen 11 henkilön hallitus on verrattain pienikokoinen killan kasvavaan kokoon nähden. Lähes kaikilla muilla killoilla hallitukseen kuuluu 12 tai 13 henkilöä. 12 henkilön hallitus olisi siis Otaniemen kiltojen keskuudessa hyvin tyypillinen. Mielestämme hallituskokoonpanon tulee pystyä muuttumaan killan kasvavan koon ja tarpeiden mukana, mutta on myös hyvä tunnistaa siihen mahdollisesti liittyviä haasteita.
Argumentteja esitystä vastaan
- Toisen phuksikapteenin lisääminen hallitukseen ei ole oikotie onneen. Yhteistyö ei aina suju kitkatta, ja kahden kapteenin välillä voi syntyä erimielisyyksiä tai työtavat eivät välttämättä kohtaa. Tämä voi johtaa konflikteihin, jotka voivat jopa kuormittaa enemmän kuin yksin työskentely sekä heikentää toiminnan tehokkuutta. Työmäärä ja vastuu ei aina myöskään jakaudu tasaisesti.
- Uusien opiskelijoiden sektorin yhteistyön haasteet. Toisen phuksikapteenin lisääminen voi johtaa siihen, että ISOvastaava ja MKV-kapteeni jäävät ulkopuolisiksi päätöksenteosta, jos phuksikapteenit tekevät päätöksiä keskenään. Tämä voi heikentää koko uusien opiskelijoiden sektorin tiimityötä ja yhteishenkeä, jos kaikki eivät ole aktiivisesti mukana päätöksenteossa. Mikäli muutos hyväksytään, tähän tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
- Kipparin työtaakan vähentäminen muilla keinoin. Phuksitoiminnan ja phuksisektorin kasvattamisen sijaan voisi keskittyä myös phuksikapteenin työtaakan vähentämiseen esimerkiksi phuksitoimintaa keventämällä tai jakamalla taakkaa entistäkin enemmän ISOvastaavalle.
- Phuksien määrä. Aikojen saatossa 100 phuksin sisäänottoa on pidetty haamurajana, jonka jälkeen tarvitaan toista phuksikapteenia.
-> Kiltojen välillä on kuitenkin suuriakin eroja, ja esimerkiksi Athenella phuksit ovat suhteellisesti hyvin aktiivisia moniin suurempiin kiltoihin verrattuna, joten on tätä lukemaa ei kannata ottaa absoluuttisena totuutena. Phuksikapteenin työmäärään vaikuttaa phuksien lukumäärän lisäksi monet muutkin asiat, ja ja toisaalta fuksisektori on myös koko Otaniemen tasolla kasvanut entisestään.
- Hallituskoon kasvaminen hankaloittaa hallitustoiminnan organisointia. Jo nykyisellä kokoonpanolla esimerkiksi yhteisten ajankohtien löytäminen on toisinaan haastavaa. Hallituksen kokoa ei siis kannata kasvattaa ellei siihen ole oikeasti hyviä perusteluita. Lisäksi muutos lisäisi puheenjohtajan päätösvaltaa muodollisesti (äänestyksessä tasatilanteessa puheenjohtajan ääni ratkaisee).
Muita huomioita ja pohdintoja
- Vaikutus ISOvastaavan rooliin: nykyisellään ISOvastaava on toiminut phuksikapteenin oikeana kätenä ja toisinaan hoitanut myös phuksisektorin asioita yhteistyössä phuksikapteenin kanssa. Toisen phuksikapteenin lisääminen hallitukseen todennäköisesti keventäisi ISOvastaavan pestiä tältä osin. Tämän voi nähdä toisaalta hyvänä kehityksenä, sillä aiemmin on pohdittu ISOvastaavan nostamista hallitukseen muun muassa pestin vaativuuden takia. Toisaalta, muutos saattaisi lisätä kuilua phuksi- ja ISOtoiminnan välillä.
- Mahdollisen muutoksen myötä emme esitä erillisten "info-" ja "tepsykipparien" valitsemista, vaan molemmat olisivat yhtäläisesti Athenen phuksikapteeneja koulutusohjelmaan katsomatta.
- Sääntömuutos mahdollistaa myös nykyisellä hallituskokoonpanolla jatkamisen tai siihen palaamisen myöhemmin – itse sääntömuutos koskettaa ainoastaan hallituksen enimmäismäärää, eikä se määritä hallituksen kokoonpanoa esimerkiksi phuksikapteenien osalta.
- Huom! Sääntömuutos astuu voimaan vasta kun se on hyväksytty ja rekisteröity PRH:lla, joten pohjaesityksessä toinen phuksikapteeni tullaan valitsemaan ehdollisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että toisen phuksikapteenin jäsenyys hallituksessa alkaa aikaisintaan sitten, kun sääntömuutos astuu voimaan. Mikäli sääntömuutos ei menisikään PRH:lla läpi, ehdollisuus päättyisi ja rooli nimitettäisiin toimihenkilöksi. PRH käsittelee sääntömuutokset nopeasti, ja on hyvin todennäköistä, että sääntö astuu voimaan jo ennen kuin hallituksen toimikausi alkaa.
___
2. Teknillisen psykologian koulutusohjelman mainitseminen säännöissä
Sääntöpykälän uusi muotoilu (muutos boldattuna):
2§ Killan tarkoitus ja toiminta
Killan tarkoituksena on yhdistää Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulun Informaatioverkostojen ja Teknillisen psykologian koulutusohjelmien opiskelijoita, ajaa heidän opiskeluun liittyviä etujaan korkeakoulussa ja yliopistotasolla sekä innostaa heitä seuraamaan ammatillisia ja yhteiskunnallisia kysymyksiä.
Perustelut
Nykyisellään säännöissä mainitaan vain informaatioverkostojen koulutusohjelma. Nykyinen muotoilu ei enää kuvasta Athenen tilannetta vuonna 2022 alkaneen teknillisen psykologian koulutusohjelman myötä, joten esitämme muutosta sääntöpykälään asian korjaamiseksi.
EIT Digitalin mainitsemista säännöissä pohdittiin myös, mutta hallinnollisesti kansainvälisen EIT Digital -opiskelijoiden osalta edunvalvonta ja moni muu säännöissä mainittu toiminta on järjestetty eri tavalla kuin Aalto-yliopiston omien koulutusohjelmien osalta. Vaikka Athene ottaakin vastaan EIT Digital -koulutusohjelman opiskelijoita, sillä ei ole samanlaista velvoitetta tai edes mahdollisuutta esimerkiksi heidän opintoihin liittyvien etujen valvomiseen, ja mielestämme tämän lisääminen sääntöihin toisi tarpeetonta kompleksisuutta vastuiden määrittelyyn. Emme myöskään kannata epämääräisten muotoiluiden lisäämistä sääntöihin. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteivätkö EIT Digitalin opiskelijat olisi kilta-arjessa yhdenvertaisia athenelaisia muihin koulutusohjelman opiskelijoihin verrattuna.
3. Muutos muotoiluun varatoiminnantarkastajien valinnasta
Sääntöpykälän uusi muotoilu (muutos boldattuna):
13§ Vaalikokous
Vaalikokous on pidettävä loka- tai marraskuun aikana ja siinä on käsiteltävä ainakin:
- hallituksen puheenjohtajan, rahastonhoitajan sekä muiden hallituksen jäsenten valinta seuraavaksi toimikaudeksi;
- killan muiden toimihenkilöiden valinta seuraavaksi toimikaudeksi;
- kahden toiminnantarkastajan ja heidän varahenkilöidensä valinta seuraavaksi toimikaudeksi;
- killan oltermannin valinta.
Perustelut
Nykyisellään säännöissä käytetään termiä "varamies", joka on sukupuolittunut. Muutoksella muutamme säännön muotoilun sukupuolineutraaliin muotoon.